mandag 23. september 2013

Valgets kvaler....

Etter å ha fjorten dager på Unn, og en helg hjemme, sitter jeg her og lurer på om jeg skal begynne med ny cellegift på mandag. Det er 10 % for at den kanskje virker...men det er mange stygge bivirkninger, og kroppen min er ganske nedslitt fra før. På Unn fikk jeg vite at jeg har spredning av krefta til hjertet, som har ført til atrieflimmer og at hjertet ikke mere øker og synker i frekvens, etter bevegelse. Jeg har også spredning til lillebekkenet, som har ført til at det står noe væske der. Dette vil i praksis si at jeg har spredning til skjelettet, selv om de ikke tok direkte røngten ang det. Jeg ble nok eksponert for røngtenstråler uansett, da drenet jeg fikk satt inn i lungesekken begynte å lekke, slik at lungen kollapset og jeg fikk luft inn og rundt lungesekken. Hvor den er nå, aner jeg ikke, ny røngten neste uke. Jeg fikk også lungebetennelse pga lekkasjen, så jeg har holdt på å spise meg fordervet på antibiotika. Og mandag er det liksom oppstart av ny cellegift...en siste krampetrekning, for å prøve å lindre og evt stoppe sykdommen litt. Men det er så mye men...hva om jeg bare blir dårlig, og den ikke virker....? Huff. Kjenner at jeg er lei, lei av å være dårlig, lei av å få stukket slanger inn i kroppen, lei av å ikke kunne noe som helst av det jeg vil gjøre. Jeg vil jo selvsagt leve, men jeg har jo ingen garanti for at cellegifta virker. Egenetlig burde jeg vel ikke væer forbauset over spredning, og er det ikke heller. Antatt død fra legene sin side var i oktober i fjor... Jeg har ikke grått enda...jeg orker liksom ikke det...det tar krefter å gråte. Jeg prøver bare å leve hver dag så godt som jeg kan. Satser på og regner med at jeg enda får denne julen med meg, at jeg enda en gang kan gi klem til mine barn som bor nede i Oslo. Heldigvis er jeg så heldig at jeg har en sønn boende i nærheten, som jeg kan se så ofte jeg vil. Og en snill samboer som ikke vet hva slags godt han kan gjøre for meg. Men ingen av de kan stoppe sykdommen, desverre. Og det smerter de nok mye. har vondt i meg for å ha påført mine nærmeste så mye smrte med å få denne sykdommen. Men slik er livet. Ting skjer bare av seg selv, og man må bare prøve å henge så godt man kan, så lenge man har det. Ingen har noen garantier. Take care <3

3 kommentarer:

  1. Kjære Eva,
    Nok en gang treffer du meg midt i hjertet med kloke, direkte, ærlige betraktninger.
    Ingen av oss har noen garanti for å oppleve morgendagen, jeg lar ordene dine være en wake-up-call til meg selv og en påminnelse om å takke for hvert øyeblikk jeg lever her.
    Og jeg takker for at jeg oppdaget deg og får følge dine betraktninger!
    Hjertet mitt er åpent for deg, vakre Eva <3

    SvarSlett
  2. Takk for at du deler, Eva ... Det er jo absurd å ha skyldfølelse for at man blir syk, men jeg tror jeg veldig godt forstår det. I en tilsvarende situasjon ville jeg også ha tenkt på barna først av alt (selv om de begynner å bli store), og jeg kan godt forestille meg at jeg ville kunne føle skyld over ikke å strekke til som før, og over kanskje å måtte forlate dem for tidlig. Det er sånn vi mennesker er ...
    Men med fornuften vet vi tross alt at slikt som dette her rår vi ikke over. Livet er skjørt og uberegnelig. Blir vi alvorlig syke, har vi rett til å tenke på oss selv, synes jeg ... Kjenn etter hva du selv vil når det gjelder mer behandling, hva magefølelsen sier. Jeg tror ikke det blir riktig å tenke på andre i en sånn sammenheng - det er du som skal tåle konsekvensene av valget, og det er bare du som lever i denne kroppen. Helt sikker på at det er dine nærmeste enige i også ...
    Men det aller vanskeligste er vel dette at du ikke vet på forhånd hvordan cellegiften vil fungere. Du skriver at det er relativt liten sjanse for at den forlenger livet, men at det er mulig - samtidig som den vil gi slitsomme bivirkninger og slik sett også kan gjøre skade, iallfall på livskvaliteten ... Det er et utfordrende valg å ta, og jeg kan selvsagt ikke råde deg. Håper bare inderlig at du finner den beste løsningen i samråd med legene, og at du får en så god tid som mulig fremover, inkludert en fredfylt julefeiring når den tid kommer!
    Du har den rette innstillingen og er et eksempel for mange.

    SvarSlett
  3. Tusen takk for gode tilbakemeldinger <3

    SvarSlett